رئیس جمهور پاکستان: جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت همچنان در کنار پاکستان است.

    دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان گفت: جهان باید قبول کند که توصیه عمران خان و پاکستان در مورد افغانستان درست بوده است.

     رئیس جمهور پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت همچنان در کنار پاکستان ایستاده است. وی به دلیل حمایت آشکار جمهوری اسلامی ایران از پاکستان و موقعیت منطقه ای از آن کشور تشکر و قدردانی کرد.

     وی گفت: جهان باید در مسائل دیگر نیز از عمران خان، نخست وزیر پاکستان پیروی نماید.

    وی این اظهارات را بمناسبت اتمام سومین سال پارلمانی و آغاز سال چهارم طی سخنانی در جلسه مشترک پارلمان پاکستان بیان کرد.

     براساس این گزارش، جلسه مشترک پارلمان پاکستان به ریاست اسد قیصر، رئیس مجلس ملی پاکستان روز دوشنبه آغاز شد.

     در نشست مذکور صادق سنجرانی، رئیس مجلس سنای پاکستان، دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، شهباز شریف، رهبر حزب مخالف در مجلس، بلاول بوتو زرداری، رئیس حزب مردم پاکستان، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر سابق و سایر وزرای مجلس حضور داشتند.

     رئیس جمهور پاکستان در سخنرانی خود آغاز چهارمین سال پارلمانی را تبریک گفت و آرزو کرد که ارزش های دموکراتیک و "سنت مدارا" در پاکستان شکوفا شود.

    وی طی برجسته کردن دستاوردهای مهم و کلیدی که به لطف ابتکارات دولت فعلی پاکستان در عرصه های داخلی و خارجی در سه سال گذشته به دست آمده گفت: پاکستان در مسیری جدید و مثبت حرکت می کند.

     وی گفت: علیرغم همه گیری مرگبار کرونا، اقتصاد پاکستان به دلیل سیاست ها و استراتژی های موثر دولت فعلی ثابت مانده است.

     وی افزود: اجرای اقدامات برای بخش های ضعیف تر جامعه از طریق "برنامه احساس"، تشویق بخش ساخت و ساز، مسکن برای افراد کم درآمد، ارائه سرپناه برای افراد فقیر، برنامه موفق جوانان و اجرای برنامه درسی ملی یکنواخت از سوی دولت، قابل تقدیر است.

     دکتر عارف علوی گفت: پاکستان آینده بسیار روشنی را در پیش دارد.

    وی همچنین دولت هند را مورد انتقاد شدید قرار داده و گفت: ایدئولوژی افراطی فاشیستی "هندوتوا" هند صلح منطقه را تهدید می کند. هند باید بازار ظلم و ستم در کشمیر اشغالی را ببندد و به قول خود مبنی بر تعیین حق تعیین سرنوشت کشمیر بر اساس قطعنامه های سازمان ملل عمل کند.

    وی گفت: جهان باید درک کند که هند در فعالیت های تروریستی علیه پاکستان نقش دارد.

    وی افزود: صلح در افغانستان برای همه همسایگان این کشور مهم است. جهان میلیون ها انسان و میلیاردها دلار را از دست داده تا بفهمد آنچه عمران خان از بیست سال گذشته می گوید درست است.

    رئیس جمهور گفت: قدرت هسته ای، جنگ با تروریسم، همدردی با پناهندگان و روح سازمان، اطلاعاتی را در مورد هوش پاکستانی ها نشان می دهد.

   وی گفت: جهان باید بپذیرد که پاکستان بسیار شجاعانه با تروریسم مبارزه کرد، همچنین جهان بپذیرد که توصیه عمران خان و پاکستان در مورد افغانستان درست بوده است.

   وی تاکید کرد: جهان باید در سایر مسائل نیز از عمران خان حرف شنوی و پیروی نماید.

   وی گفت: پاکستان نقش عمده ای در صلح منطقه ایفا کرده است و می خواهد دولت جدید طالبان در افغانستان مردم را متحد کند.

  دکتر علوی گفت: طالبان آنچه را که بعنوان عفو عمومی در فتح مکه دیده شده را بعنوان سیاست اتخاذ کند و اطمینان دهد که هیچ تهدیدی برای هیچ کشور همسایه ای ایجاد نمی کند.

   وی تاکید کرد: جهان نباید مردم افغانستان را ترک کند. آن ها به کمک شما نیاز دارند.

   آقای علوی گفت: پاکستان برای توسعه اقتصادی خود بر روی مسائل ژئواکونومی و ارتباطات منطقه ای تمرکز دارد. ما به روابط با چین با احترام زیادی نگاه می گذاریم و می خواهیم آن را تقویت نماییم. من می خواهم برای هند این موضوع را روشن کنم که هرگز به اهداف خود نخواهد رسید و دوستی پاکستان و چین همچنان قوی تر خواهد شد.

   وی در واکنش به اعتراضات احزاب مخالف در مجلس گفت: احزاب مخالف در مجلس به هر مقداری سرو صدا کند، باید این واقعیت را بپذیرند که صادرات پاکستان در سال مالی ۲۰۲۱، افزایش یافته، بورس پاکستان همه رکوردهای آسیایی را شکسته و به دلیل ابتکارات دولت، بانک جهانی رتبه پاکستان را در تسهیل تجارت بهبود بخشیده است. جمع آوری مالیات توسط هیأت مالیات فدرال (FBR) به بالاترین حد خود رسیده است و در دو ماه اول سال مالی جاری ۱۶۰ میلیارد روپیه بیشتر از پیش بینی انجام شده، جمع آوری شده است. جمع آوری مالیات در این میزان، رضایت عمومی مردم را در قبال سیاست های دولت نشان می دهد.

  وی گفت: ما در همه شاخص های توسعه اجتماعی به دلیل آفت فساد مالی، از جهان عقب هستیم. استعداد و شایسته سالاری نزد دولت های سابق جایگاهی نداشته و باعث تضعیف نظام فعلی نیز شده است.

 وی افزود: مفهوم امنیت ملی محدود به مرزها نیست، بلکه محیط زیست، غذا، آموزش و بهداشت در مفهوم جامع امنیت ملی محوریت دارد.

  رئیس جمهور گفت: دولت برنامه ای تحت عنوان"برنامه احساس" برای بخش ضعیف و نیازمند جامعه را به ارمغان آورده است و به جای غارت پول ، اولویت خود را به خدمت رسانی به انسان ها داده است. یکی دیگر از کارهای عالی دولت برنامه موفق جوانان است که از طریق آن به جوانان کشور بیش از ۱۵ میلیارد روپیه برای بیش از  ۱۴ هزار مشاغل تجاری ارائه داده است.

 دولت همچنین در زمینه ارائه خدمات درمانی رایگان برای رفع مشکلات سلامتی فعال است. برنامه بهداشتی به زودی به کل جمعیت کشور تسری می یابد.

  دکتر عارف علوی گفت: من از دولت پاکستان می خواهم که بر روی پزشکی از راه دور تمرکز کند، تا از بروز شلوغی در بیمارستان ها جلوگیری شود. همچنین کمیسیون آموزش عالی از لغو کامل شهریه ها و هزینه خوابگاه ها برای افراد معلول در دانشگاه های سراسر پاکستان خبر داده است.

  وی گفت: فرد بی سواد فقط می تواند بار را تحمل کند، اما فرد تحصیل کرده می تواند اقتصاد خود را و همچنین اقتصاد ملت را ارتقاء دهد.

   وی افزود: دولت برای رسیدگی به موارد سوء استفاده جنسی قانون وضع کرده است، اما وظیفه جامعه است که جلوی چنین مواردی را بگیرد.

  رئیس جمهور گفت: مایه تاسف است که در برخی از مناطق پاکستان، زنان از حقوق ارث محروم هستند لذا دولت برای آن ها قانون حقوق مالکیت زنان را تصویب کرده است.

 وی گفت: باید توجه ویژه ای به آموزش در خصوص جلوگیری از اخبار جعلی وضع شود. همه شما به خوبی می دانید که چگونه رسانه های غربی بر اساس اخبار دروغین و گزارش های تأیید نشده، راهی را برای حمله به عراق هموار کردند. امروزه کل خاورمیانه، به ویژه سوریه، عراق و لیبی، درگیر عنصر اخبار جعلی و اسلام هراسی است.

  دکتر علوی گفت: من از علما، رسانه ها و نسل جوان می خواهم که برای رفع چالش های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی پیش روی کشور با دولت همکاری کنند.

  براساس گزارش وفاق تایمز، دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان گفت: ایران در شرایط سخت همچنان در کنار پاکستان است.

وفاق تایمز به نقل از گزارش رسانه های پاکستانی نوشت: دکتر عارف علوی روز دوشنبه در نشست مشترک نمایندگان سنا و مجلس ملی  پاکستان در اسلام آباد به مناسبت آغاز چهارمین سال پارلمانی طی سخنانی در توضیح سیاست های داخلی و خارجی بر ضرورت مشارکت کشورهای منطقه و همسایگان در کمک به افغانستان تاکید کرد.

عارف علوی از دولت ایران برای حمایت آشکار جمهوری اسلامی ایران از پاکستان و موقعیت منطقه ای آن تشکر کرد.

وی با اشاره به تغییرات در حال وقوع در افغانستان و پیامدهای ناآرامی های جاری در پاکستان همسایه، گفت که اسلام آباد به تلاش های خود برای کمک به مردم افغانستان ادامه می دهد.

  از سوی دیگر احزاب مخالف همزمان با سخنرانی رئیس جمهور پاکستان در نشست مشترک پارلمان علیه دولت اعتراض کردند و شعارهایی را در مخالف با دولت در خصوص تورم بی نظیر و مسائل و مشکلات مردم سردادند.

کد خبر 11017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =